بررسی دلایل اصلی ریزش مو و بهترین راه درمان آن چیست؟

بررسی دلایل اصلی ریزش مو و بهترین راه درمان آن چیست؟

female with tangled hair

ریزش مو یکی از مشکلات شایع زیبایی و بهداشتی است که بسیاری از افراد با آن مواجه می‌شوند. دلایل ریزش مو متنوع و متعدد هستند، از عوامل ژنتیکی گرفته تا مسائل هورمونی و تغذیه‌ای. درک دقیق دلایل ریزش مو اولین گام در پیدا کردن بهترین راه درمان آن است. در این مقاله، به بررسی دلایل اصلی ریزش مو و معرفی روش‌های موثر درمانی می‌پردازیم، از جمله روش‌های نوین مانند پی‌آرپی پلاس که با استفاده از تکنولوژی بایورزونانس و پلاکت‌های خون، به رویش مجدد مو کمک می‌کنند. با ما همراه باشید تا راه‌حل‌های علمی و اثبات شده برای جلوگیری از ریزش مو و بازگرداندن زیبایی و طراوت به موهای خود را بیابید.

تشخیص ریزش موی هورمونی

احتمالاً در مورد ارتباط بین اختلال هورمونی و ریزش مو مطالبی شنیده باشید. دلیل ریزش مو که در خانم ها شایع است یا در واقع شیوع بیشتری دارد دلالت بر این دارد که به واسطه یک نوع اختلال هورمونی که می‌تواند به خاطر وجود کیست در تخمدان یا اختلالی در عادت ماهیانه باشد و اختلال در هورمون تیروئید باشد به طور ثانویه موها تحت تاثیر این بیماری‌ها قرار می‌گیرند و دچار ریزش می‌شوند .

معمولا هم با تشخیص این اختلال هورمونی و درمان اختلال هورمونی این ریزش مو متوقف می‌شود . ولی اینکه ما بدانیم دقیقا در یک فردی که به ما مراجعه کرده است چه سهمی از ریزش مو مربوط به اختلال هورمونی است و این اختلال هورمونی دقیقاً چه چیزی است ، آیا به تخمدان‌ها ارتباط دارد ؟ آیا مربوط به اختلال غده تیروئید می شود ؟ و چه عوامل دیگری توانستند اختلال هورمونی ایجاد کنند یک بحث است و نکته دوم که بسیار حائز اهمیت است این است که از بین عوامل مختلفی که در یک فرد میتواند باعث ریزش مو شود چه سهمی از این علت ریزش مو مربوط به اختلال هورمونی است.

woman getting hair loss

در حال حاضر با استفاده از تکنولوژی یا فناوری تشخیص و درمان از راه دور این امکان وجود دارد که با انجام تست‌های تشخیصی دقیق نه تنها اختلال هورمونی مشخص شود بلکه سهم این اختلال هورمونی در ریزش مو معلوم و مشخص شود تا در فرآیند درمان ما بتوانیم نتایج درمانی بهتر و بیشتری را از طریق پی‌آرپی پلاس یا روش‌های درمانی دیگر داشته باشیم . به این معنی که اگر قرار باشد که فقط و فقط به اختلال هورمونی پرداخته شود در حالی که دلایل دیگری هم وجود دارد برای اینکه ریزش مو اتفاق بی‌افتد، حتی با درمان اختلال هورمونی، ریزش موها همچنان ادامه پیدا می‌کند.

پس از طریق امکاناتی که با فناوری بایورزونانس در اختیار داریم می‌توانیم تشخیص‌های دقیقی از دلایل مختلف ریزش مو به ویژه اختلالات هورمونی دهیم که نتیجه آن می شود که با انجام تست های تشخیصی دقیق تر ما شاهد نتایج درمانی بهتر خواهیم بود . پس در انتها باید به این نکته تاکید کنم که با استفاده از امکاناتی که در حال حاضر در فناوری تشخیص و درمان از راه دور داریم نه تنها می توانیم اختلالات هورمونی را که در افراد باعث ریزش مو شده است مشخص کنیم بلکه می توانیم سهم این اختلال هورمونی را در ریزش مو را نیز مشخص کنیم که در نهایت در تاثیرات درمانی که با این فناوری به وجود می‌آید با روش پی‌آرپی پلاس نتایج شگفت انگیز خواهد بود .

تشخیص کمبود املاح در ریزش مو

وقتی صحبت از کمبود املاح و ریزش مو می شود معمولاً دو مِلح هستند که بیشتر از سایر املاح می‌توانند در ریزش مو تاثیر بگذارند ، یکی کمبود روی یا زینک و دیگری کمبود آهن است . که کمبود آهن معمولا به دنبال کم خونی که در خانم‌ها شایع‌تر است کم خونی فقر آهن به وجود می‌آید و کمبود روی هم معمولا در اثر تغذیه نامناسب به وجود می‌آید. موضوع مهم اینجاست که این کمبود املاح می‌تواند به طور مستقیم باعث ریزش مو شود و یا می تواند ناشی از یک بیماری دیگری باشد مثل کم خونی ، کم خونی فقر آهن که باعث کاهش آهن شده است و می‌تواند به طور غیرمستقیم باعث ریزش مو شود.

تشخیص این که از ریزش مویی که در یک فرد اتفاق افتاده است چه سهمی کمبود روی یا کمبود آهن دارند اقدام تشخیصی بسیار مهمی است چون در روند درمان تاثیرگذار است . در نظر بگیرید که مشخص نشده باشد که یک فرد در اثر کمبود آهن یا زینک یا همان روی دچار ریزش مو شده است و به واسطه توصیه‌ای که از پزشک یا غیرپزشک می‌شنود شروع به مصرف مولتی ویتامین مینرال می‌کند و دست بر قضا یک بخشی از این کمبودها جبران می‌شود ولی در اثر استفاده بیش از حد ممکن است این ها در بدن تجمع پیدا کنند و فرد دچار مسمومیت شود یا به دلیل دیگری اگر ریزش مو در فرد اتفاق افتاده باشد که ربطی به کمبود روی و آهن نداشته باشد فرد با وجود این که از موادی که به اصطلاح تقویت کننده رویش مو هستند استفاده می‌کند ولی هیچ نتیجه‌ای نخواهد گرفت و همچنان ریزش مو ادامه پیدا می‌کند.

حضور تکنولوژی بایورزونانس این کمک را به پزشک ها کرده است که متوجه شوند دقیقا چه بخشی از ریزش مو مربوط به کمبود املاح می‌شود خصوصا روی و آهن و چه بخشی از آن مربوط به سایر علل می‌شود. وقتی نتیجه مشخص شد اقدامات درمانی که صورت می گیرد به ویژه روش درمانی پی‌آرپی پلاس این کمک را می‌کند که با نهایت امکانات درمانی که در این سیستم وجود دارد کمبود آهن و روی جبران شود و تاثیر درمانی پی‌آرپی پلاس به شکل قابل قبول تری نسبت به پی‌آرپی معمولی به وجود آید .

تشخیص کمبود ویتامین در ریزش مو

شاید برای شما هم اتفاق افتاده باشد که برای تقویت موهایتان به شما توصیه کرده باشند از ویتامین ها استفاده کنید . مطالعات علمی نشان می‌دهد که حداقل پنج نوع ویتامین هست که در بهداشت و سلامت موها نقش بسزایی دارند ، یکی ویتامین بیوتین است ، یکی ویتامین B12 ، دیگری ویتامین C ،ویتامین D و ویتامین E . معمولا استفاده ما از ویتامین‌ها خیلی طبق دستور پزشک صورت نمی‌گیرد و معمولاً برای بررسی کمبود این ویتامین‌ها خیلی اقدامات تشخیصی خاصی صورت نمی‌گیرد و به طور روتین و معمولی توصیه می‌شود.

برای تقویت موهای خود هر از چند گاهی از این ویتامین ها استفاده کنید . هر چند این باور خیلی از نظر علمی درست نیست که ما سرخود از این ویتامین‌ها استفاده کنیم ولی یک حقیقتی وجود دارد و آن هم این است که برخی از این ویتامین‌ها متاسفانه استفاده بیش از حدشان به دلیل استفاده برای تقویت موها یا حفظ سلامتی می‌تواند مشکل ایجاد کند و در بدن تجمع پیدا کند . بنابراین لازم است که ما بتوانیم قبل از اینکه از ویتامین ها استفاده کنیم مطمئن شویم که با یک روش تشخیصی ، واقعا بدن ما و موهای ما به این ویتامین ها نیاز دارد .

اسکن مویی که در فناوری تشخیص و درمان از راه دور با استفاده از تکنولوژی بایورزونانس صورت می‌گیرد و قبل از انجام پی‌آرپی پلاس بسیار مفید خواهد بود دقیقا به ما نشان می‌دهد که آیا بدن ما دچار کمبود این ویتامین‌ها هست یا نه و آیا ریزش موی ما چه میزان وابسته به کمبود این ویتامین‌ها است و چگونه آن‌ها را باید جبران کنیم و با استفاده از در نظر گرفتن داروهای فرامولکولی ما می‌توانیم تاثیرات روش درمانی پی‌آرپی پلاس را در زمینه کمبود ویتامین‌ها به میزان قابل توجهی افزایش دهیم .

تشخیص ریزش موی ژنتیکی

حتما با افرادی مواجه شده اید که دچار ریزش موی ژنتیکی هستند و گفته می‌شود که این‌ها به دلیل داشتن ژن تاسی سر در سنین نسبتا پایین دچار ریزش مو شدند . لازم است بدانید که تمام بیماری‌های ما تحت تاثیر دو عامل کاملا متفاوت هستند ، یکی عوامل ژنتیکی یا عوامل توارثی و دیگری عوامل محیطی. مثلا در مورد ریزش مو از عوامل محیطی ما می‌توانیم کمبود املاح ، ویتامین‌ها و اختلالات هورمونی یا استرس‌های روحی و روانی را نام ببریم که این‌ها می‌توانند به دلایل مختلفی باعث ریزش موی ما باشند ، اما معمولاً وقتی که یک نفر دچار ریزش مو می‌شود اول ما به دنبال دلایل محیطی می‌گردیم و سعی می‌کنیم بیماری‌هایی که به نوعی باعث اختلال هورمونی شدند ، باعث کمبود املاح و ویتامین ها شدند را پیدا کنیم ،درمان کنیم و بعد اگر باز هم ریزش مو تداوم پیدا کرد می‌گذاریم به حساب اینکه این ریزش مو جنبه توارثی دارد.

man going through follicular unit extraction process

اما خوشبختانه با وجود تکنولوژی بایورزونانس این امکان وجود دارد در فناوری تشخیص و درمان از راه دور با ارسال یک نمونه ی دیجیتال دقیقا مشخص شود که چه میزان از ریزش موی شما یا هر بیماری که دارید مرتبط با عوامل ژنتیکی است . در شش سطح مختلف می‌شود تمام بیماری‌ها را مشخص کرد که چه ارتباطی با عوامل ژنتیکی دارند و در موضوع بحث ما که ریزش مو است به درستی و با دقت می‌شود این را تشخیص داد و در کنار سایر عواملی که باعث ریزش مو می‌شوند به مساله زمینه‌های ژنتیکی ریزش مو هم بپردازیم .

تشخیص عوامل میکروبی در ریزش مو

از بین عوامل مختلفی که برای ریزش مو شناخته شده لازم است که به عوامل میکروبی هم اشاره کنیم . حتماً راجع به کچلی سر شنیده‌اید این بیماری که در حال حاضر خیلی شایع نیست ولی در گذشته‌های دور نسبتاً شایع بوده است به دلیل عامل قارچی به وجود می‌آید ، قارچی وجود دارد که می تواند باعث کچلی سر شود .

از بین عوامل میکروبی لازم است که به باکتری‌ها و ویروس‌ها هم اشاره کنیم ، برای مثال همین بیماری کرونا که باعث درگیری سیستم ریوی و سایر اُرگان‌های بدن میشد بعد از مدتی می‌توانست فرد مبتلا را دچار ریزش مو کند . در واقع عامل بیماری ویروسی می‌تواند به طور غیر مستقیم باعث ریزش مو شود و عوامل میکروبی اساسا هم به واسطه مشکلات التهابی که در اُرگان‌های دیگر به وجود می‌آورند و هم مستقیما می‌توانند باعث ریزش مو شوند . به هر تقدیر لازم است که در مورد ریزش مویی که جنبه میکروبی دارد حتماً عوامل میکروبی که باعث ریزش مو می‌شوند را به درستی تشخیص داده باشند .

با استفاده از فناوری بایورزونانس این امکان وجود دارد که هر شخصی به عنوان فرد مبتلا به ریزش مو وقتی به این سیستم مراجعه می‌کند با اقدامات تشخیصی عامل میکروبی که باعث ریزش مو شده است تشخیص داده شود و بعد سیگنال‌هایی یا اطلاعات دارویی متناسب با آن عامل بیماری‌زا در نظر گرفته شود که در انتها به ژل پلاکتی تقویت شده اضافه شود تا بتواند یک درمان موثرتری را ارائه دهد .

تشخیص ریزش موی آلرژیک

گاهی ریزش مو به دلیل واکنش‌های سیستم ایمنی به وجود می‌آید برای این واکنش‌ها معمولا دو مسیر کاملاً مشخص شناخته شده است یکی در مورد واکنش‌های آلرژی نسبت به محصولات آرایشی و بهداشتی است ، مثلاً ما از شامپویی استفاده می‌کنیم و احساس می‌کنیم بعد از استفاده از این شامپو دچار ریزش مو شدیم یا از نرم کننده استفاده می‌کنیم یا اقدامات دیگری را انجام می‌دهیم برای اینکه حالت موهایمان عوض شود یا موهایمان را رنگ می‌کنیم و بعد از مدتی متوجه می شویم که دچار ریزش مو شده‌ایم . این یک واکنش آلرژیک است نسبت به محصولات آرایشی بهداشتی که ما استفاده می‌کنیم .

نوع دیگری از واکنش‌هایی که اتفاق می‌افتد و سیستم ایمنی نقش مستقیمی در این وضعیت دارد که باعث ریزش مو می‌شود ، بحث بیماری‌های خود ایمنی است در اثر عوامل مختلفی که اینجا جای بحث آن نیست بیماری‌های خودایمنی به وجود می‌آید و سیستم ایمنی بر علیه فولیکول مو یا ریشه مو شروع به فعالیت می‌کند و ممکن است باعث ریزش سکه‌ای شود و یا اینکه در اثر سایر بیماری‌های خود ایمنی که خود موها مستقیما درگیر نیستند در اثر استفاده از کورتون یا داروهای خاصی که سرکوبگر سیستم ایمنی هستند عوارض آن‌ها باعث ریزش مو می‌شود ، در هر دو صورت چه جنبه آلرژیک داشته باشد چه ناشی از بیماری‌های خودایمنی باشد چه به شکل ریزش موی سکه‌ای باشد یا در اثر مصرف داروهای سرکوبگر ایمنی باشد .

در نهایت امکانات تشخیصی که در فناوری بایورزونانس وجود دارد و به تکنولوژی تشخیص و درمان از راه دور بسیار کمک کرده است این عوامل و این دلایل قابل تشخیص و قابل کنترل و در نهایت قابل درمان است . به عنوان یک اصل کلی یک درمان موفق از یک تشخیص اصولی و دقیق به دست می‌آید ، بنابراین با استفاده از این فناوری ما می‌توانیم دلایل ریزش مو که به خاطر واکنش‌های سیستم ایمنی است را به درستی تشخیص دهیم و درمان درستی هم برای آن طراحی کنیم .

تشخیص سموم متابولیک در ریزش مو

یکی از دلایل شناخته شده ریزش مو در واقع تجمع سموم متابولیک در بدن است ،این سموم متابولیک یا از طریق تغذیه ناسالم و یا به واسطه اقدامات درمانی در بدن تجمع پیدا می‌کنند . به طور خیلی شایع شما حتما شاهد این موضوع بوده اید که وقتی یک نفر تحت شیمی درمانی قرار می‌گیرد بعد از مدتی موهایش را از دست می‌دهد یا ریزش موی خیلی شدید پیدا می‌کند، ولی در سایر موارد هم که افراد از داروهایی برای درمان بیماری‌های دیگر استفاده می‌کنند این اتفاق می‌تواند به شکل خفیف‌تر بی‌افتد.

برای مثال افرادی که در مصرف ویتامین A زیاده روی می‌کنند یا افرادی که داروهای ضدفشار خون استفاده می‌کنند یا افرادی که برای چربی خون بالا از داروهایی استفاده می‌کنند ، افرادی که از آنتی بیوتیک ها استفاده می‌کنند و همینطور افرادی که از داروهای ضد انعقاد می‌کنند. این ها عواملی هستند که می‌توانند باعث ریزش مو شوند و یا به طور شایع در بیماری‌های خود ایمنی که از کورتون‌ها استفاده می‌شود یک دلیل واضح و شناخته شده برای ریزش مو وجود دارد .

با استفاده از فناوری بایورزونانس نه تنها ما می‌توانیم دلیل ریزش مو را مشخص کنیم که چه میزان از آن مربوط به حضور سموم متابولیک است و کمک کنیم که عوارض داروهای شیمیایی که مصرفشان الزامی است کاهش پیدا کند و اگر در اثر مصرف مواد غذایی ناسالم است با کمک اقدامات درمانی که در این تکنولوژی وجود دارد بتوانیم سم زدایی کنیم . به این طریق فشار حاصل از سموم متابولیک در بدن کاهش پیدا می‌کند و ریزش موها به میزان قابل توجهی کاهش پیدا می‌کند.

آنالیز لایه های مو

گاهی در پزشکی پیش می‌آید برای این که بتوانند اقدام تشخیصی دقیقی انجام دهند ، بخش خاصی از بافت اُرگان خاصی را از بدن نمونه برداری می کنند اصطلاحا گفته می شود بیوپسی می کنند. برای نمونه وقتی که مشکوک هستند به اینکه کبد دچار التهاب یا بیماری خاصی شده است و لازم است که حتما نمونه‌ای را از آنجا بردارند ، بیوپسی کبد صورت می‌گیرد و بعد آن نمونه به پاتولوژیست ارجاع می‌شود تا بتواند زیر میکروسکوپ تغییرات بافتی را ببیند و به تشخیص درستی برسد و متعاقب آن اقدامات درمانی درستی صورت گیرد .

همین کار را در مورد یک تار مو می‌شود انجام داد یعنی یک تار مو را به آزمایشگاه فرستاد و زیر میکروسکوپ تغییرات بافتی که اتفاق افتاده است را کاملاً دید و تشخیص هایی مرتبط با آن تغییرات بافتی برای بیماری که دچار ریزش مو شده داد .

hair loss

اما نکته‌ای که وجود دارد این است که در حال حاضر با کمک فناوری بایورزونانس و تکنولوژی تشخیص و درمان از راه دور بدون اینکه نمونه ای از بدن ، نمونه ی مویی از بدن به آزمایشگاه فرستاده شود ما می‌توانیم در حالی که موها روی سطح پوست سر وجود دارند با ارسال نمونه دیجیتال تمام لایه‌های بافتی مو را مورد بررسی قرار دهیم و اگر احیاناً در هر کدام از این لایه‌ها یا بخش‌های مو ، چه آن قسمتی که درون پوست قرار گرفته است و اصطلاحا پیاز مو گفته می‌شود و چه آن قسمتی که بیرون از پوست است و به آن ساقه مو گفته می شود هر گونه تغییری در آن ها اتفاق افتاده باشد ، می‌شود آن را متوجه شد و تشخیص‌های درستی رو مطرح کرد و متعاقب این تشخیص‌های درست ، درمان درستی ارائه کرد.

یعنی سیگنال‌هایی را در نظر گرفت که اطلاعات درمانی دارند و می‌توانند از طریق اضافه شدن به پی‌آر‌پی پلاس یا ژل پلاکتی تقویت شده در فرایند انجام پی‌آر‌پی پلاس تاثیر درمانی را چندین برابر افزایش دهند ، به این ترتیب با استفاده از تکنولوژی تشخیص و درمان از راه دور و با بکارگیری فناوری بایورزونانس امکان تشخیص تغییرات بافتی ، تغییرات سلول هایی که در مو اتفاق افتاده وجود دارد و با اقدامات تشخیصی دقیق‌تر می‌توانیم راهکارهای درمانی بهتری ارائه دهیم .

مراحل انجام +PRP برای موی سر

شاید کنجکاو باشید که بدانید برای انجام پی‌آر‌پی پلاس چگونه ژل پلاکتی تهیه می‌شود و مراحل انجام کار به چه صورت است . وقتی که شما برای پی‌آر‌پی پلاس اقدام می‌کنید ، لازم است که حتماً یک میزان ، چند میلی لیتر از خون شما گرفته شود و داخل لوله خاصی ریخته شود که ماده ضد انعقادی وجود دارد که از فعال شدن پلاکت‌ها جلوگیری می‌کند و اجازه نمی‌دهد که فاکتورهای انعقادی و فاکتور رشد از طریق پلاکت‌ها آزاد شود بنابراین وضعیت پلاکت‌ها حفظ می‌شود و بعد آن را در دستگاه سانتریفیوژ می‌گذارند برای اینکه بتواند پلاکت‌ها را از سایر سلول‌های خونی یعنی گلبول‌های قرمز و گلبول‌های سفید جدا کند و دقیقاً در تماس با پلاسمای خون قرار گیرد .

getting prp hair

آن بخش از پلاسمای خون که غنی از پلاکت است را جدا می‌کنند و به عنوان ژل پلاکتی برای پی‌آرپی پلاس سر استفاده می‌کنند . تا این قسمت از کار مراحل مانند پی‌آرپی معمولی است ولی از اینجا به بعد بر اساس اقدامات تشخیصی که قبلا صورت گرفته است، اطلاعات درمانی خاصی برای هر بیمار به طور منحصر بفرد تعیین می‌شود و آن‌ها با استفاده از تکنولوژی بایورزونانس به شکل القا به این ژل پلاکتی که از خون همان فرد تهیه شده‌است ، القا می‌شود، اضافه می‌شود و از اینجا به بعد است که این ژل پلاکتی علاوه بر اینکه می‌تواند فاکتورهای رشد پلاکتی را اضافه کند و باعث ترمیم و تقویت موها شود ، می‌تواند خواص درمانی را یعنی اطلاعات درمانی را هم علاوه بر خود آن فاکتورهای رشد به این محصول نهایی پی‌آرپی پلاس اضافه کند و تاثیر درمانی افزایش پیدا کند ، بعد از اینکه این ژل پلاکتی تقویت شده تهیه شد توسط سوزن‌های نازکی به نقاط خاصی از پوست سر تزریق می‌شود تا اینکه شاهد کاهش ریزش مو و رویش مجدد مو باشیم .

سخن پایانی

در این مقاله به بررسی جامع دلایل مختلف ریزش مو از جمله اختلالات هورمونی، کمبود املاح و ویتامین‌ها، عوامل ژنتیکی، عفونت‌های میکروبی، واکنش‌های آلرژیک و تجمع سموم متابولیک پرداخته شده است. همچنین، روش‌های تشخیصی و درمانی موثر، به ویژه تکنولوژی بایورزونانس و پی‌آرپی پلاس (+PRP)، برای شناسایی دقیق این عوامل و ارائه درمان‌های مناسب و موثر معرفی شده‌اند. این تکنولوژی‌ها امکان تشخیص دقیق‌تر و درمان بهتر را فراهم می‌کنند و در نتیجه می‌توانند به کاهش ریزش مو و بازگرداندن رشد و زیبایی موها کمک کنند.

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

دکتر کامران جلالی وب‌سایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *