اقدامات تشخیصی و داروهای دیجیتالی در تشخیص و درمان از راه دور

اقدامات تشخیصی و داروهای دیجیتالی در تشخیص و درمان از راه دور

اقدامات تشخیصی و داروهای دیجیتالی در تشخیص و درمان از راه دور

آنچه در این مقاله می خوانیم …

در این مقاله به اقدامات تشخیصی و داروهای دیجیتالی درتشخیص و درمان از راه دور می‌پردازیم و نشان می‌دهیم چگونه این فناوری نوین می‌تواند انقلابی در مراقبت‌های بهداشتی ایجاد کند. در دنیای امروز، تکنولوژی به سرعت در حال تحول است و حوزه پزشکی نیز از این قاعده مستثنی نیست. یکی از مهم‌ترین نوآوری‌ها در این زمینه، تشخیص و درمان از راه دور است که توانسته است بسیاری از چالش‌های موجود در مراقبت‌های پزشکی سنتی را حل کند. این تکنولوژی با استفاده از اطلاعات بیولوژیکی دیجیتال و ابزارهای پیشرفته، امکان تشخیص و درمان بیماری‌ها و تهیه داروها را بدون نیاز به حضور فیزیکی بیماران در مراکز تشخیصی و داروخانه ها را فراهم کند.

نقش تکنولوژی شبکه های اجتماعی در پزشکی

اوج تکنولوژی که در مورد شبکه های اجتماعی به وجود آمده است این امکان را برای ما ایجاد کرده است که بسیاری از مشکلات بین بیمار و پزشک یا بیمار و مراکز پزشکی را که در اثر همه گیری کرونا به شدت آسیب دیده بود برطرف کنیم، به این معنی که فرد می‌تواند به راحتی نتیجه‌ی اقدامات تشخیصی را در اختیار پزشک قرار دهد و پزشک می‌تواند نسخه‌ای را تجویز کند یا دستور انجام اقدامات تشخیصی دیگر را صادر کند و آن را از طریق شبکه‌های اجتماعی انتقال دهد.

تصویر شبکه های اجتماعی

انتقال اطلاعات دیجیتال و دسترسی جهانی

یکی دیگر از مزیت‌های غیر قابل باور این تکنولوژی این است که ما می‌توانیم تمام اطلاعات یک کتابخانه را در یک فایل دیجیتال بسیار کوچک ذخیره کنیم و از طریق همین شبکه‌های اجتماعی به هر نقطه‌ای از دنیا که مایل باشیم ارسال کنیم و شخص گیرنده بتواند به تمام مطالب دسترسی پیدا کند. خود این مطلب بسیار کمک کرده به جامعه‌ی پزشکی و به خدمات پزشکی به اینکه بیماران راحت‌تر بتوانند اطلاعات پزشکی را بین خود و پزشکشان و مراکز پزشکی و درمانی انتقال دهند و تبادل‌نظر کنند و بتوانند مشورت بگیرند.

استفاده آموزشی از تکنولوژی دیجیتال

حتی ما می‌توانیم در بُعد آموزشی از این تکنولوژی استفاده کنیم. یک سخنرانی که شاید ساعت‌ها طول کشیده باشد به شکل فایل ویدیویی ذخیره شده می‌تواند به من انتقال پیدا کند و من تمام آن لحظات را بتوانم بازبینی کنم و یا حتی می‌توانم در دوره‌های آموزشی در سمینارهایی شرکت کنم که به طور آنلاین در حال برگزاری است و بتوانم تبادل نظر کنم و این در نوع خودش بی‌نظیر است.

اقدامات تشخیصی و درمانی در تشخیص و درمان از راه دور

حالا تصور کنید که تمام این پیشرفت‌های اخیر در این زمینه قرار باشد که به کمک علم پزشکی بیاید. اینجا است که تکنولوژی تشخیص و درمان از راه دور می‌تواند معنا پیدا کند.

اینکه شما بتوانید تمام اطلاعات بیولوژیک بدنتان را در قالب یک فایل دیجیتال که من تحت عنوان نمونه دیجیتال از بدن شما اسم بردم، آن را تهیه کنید، ثبت دیجیتال کنید تمام اطلاعات بیولوژیک بدنتان را در قالب یک فایل دیجیتال از طریق شبکه اینترنتی انتقال دهید و در دست متخصصی قرار گیرد که بتواند این اطلاعات بیولوژیک را رمزگشایی کند و تمام تشخیص‌های پزشکی را بتواند بر اساس همین نمونه دیجیتالی که ارسال شده انجام دهد و به صورت یک گزارش پزشکی، آن را در اختیار پزشک‌های متخصص قرار دهد.

استفاده از اطلاعات درمانی دیجیتال

جالب‌تر اینکه همانطور که این امکان وجود دارد که در واقع اقدامات تشخیصی صورت بگیرد و گزارش آن‌ها در اختیار پزشکان قرار گیرد، از طریق همین تکنولوژی تشخیص و درمان از راه دور این امکان هم وجود دارد که از تمام عناصر دارویی، تمام موادی که خاصیت درمانی دارند چه به شکل شیمیایی چه به شکل سنتی تهیه شده باشند، ثبت دیجیتال صورت گیرد و آن اطلاعات درمانی به شکل فایل دیجیتال ذخیره شود و از طریق شبکه‌های اجتماعی به دست بیمار برسد و بیمار با داشتن یک قطعه الکترونیک، یک پروب دیجیتال بتواند آن اطلاعات درمانی را به دارو تبدیل کند، داروی دیجیتالی که بتواند با استفاده از آن، مشکلات خود را حل کند.

تکنولوژی تشخیص و درمان از راه دور

بنابراین در این تکنولوژی برتر منظورم تشخیص و درمان از راه دور، هم برای انجام اقدامات تشخیصی هم برای اقدامات درمانی راهکارهای بسیار پیشرفته و قابل قبولی وجود دارد. اینکه بیمار با داشتن یک پروب دیجیتال بتواند از خود، نمونه دیجیتال تهیه کند و آن را برای اقدامات تشخیصی ارسال کند و بتواند از طریق همین شبکه‌های اجتماعی داروی دیجیتال خود را دریافت کند و با داشتن همان پروب بتواند آن را تبدیل به یک داروی درمانگر کند، تمام معادلات علم پزشکی تحت تاثیر این پیشرفت قرار خواهد گرفت. تمام محدودیت‌هایی که در همه‌گیری کرونا کاملاً مشهود بود ، برملا شد و تمام این محدودیت‌ها برطرف خواهند شد.

در واقع ما به آستانه‌ای رسیدیم که می‌توانیم بسیاری از محدودیت‌های موجود در علم پزشکی را از میان برداریم و خبر خوب اینکه، این تکنولوژی در حال حاضر برای جویندگان سلامتی در دسترس است. به امید روزی که بسیاری از افراد توانسته باشند آگاهی پیدا کنند به این تکنولوژی برتر روز دنیا.

ساختار منحصر به فرد حنجره

حتما شنیده‌اید که اثر انگشت هر فردی خاص همان فرد است و هیچ فردی در دنیا وجود ندارد که دقیقا همان اثر انگشت را داشته باشد. اطلاعات توارثی ما هم همینطور است. در مطالعاتی که بر روی DNA صورت می‌گیرد، افراد کاملاً ویژگی‌های منحصر به فرد دارند.

ساختار حنجره ما نیز به همین شکل است. به همین دلیل است که افراد بعد از سن بلوغ صدای تثبیت شده‌ی خاص خود را دارند که این صدا حاوی اطلاعات بیولوژیک است.

تشخیص بیماری از طریق اطلاعات بیولوژیکی صدا

خبر خوب این است که یکی از راه‌های نمونه‌گیری، غیر از نمونه‌گیری دیجیتال که توسط پروب دیجیتال صورت می‌گیرد، استفاده از اطلاعات بیولوژیکی است که بر روی صدای افراد بارگذاری می‌شود. هر فرد چه در حالت بیماری، چه در حالت سلامتی، چه در حالت خشم و چه در حالت غم و اندوه و عصبانیت، با وجود تغییراتی که در تونالیته و حتی فرکانس صدا رخ می‌دهد، اطلاعات بیولوژیکی که بر روی صدای فرد بارگذاری می‌شود، حفظ می‌گردد. هنگامی که هوای بازدم از روی تارهای صوتی عبور می‌کند، تمامی این اطلاعات بیولوژیک بر روی صدای فرد بارگذاری می‌شود.

نکته خارق‌العاده و شگفت‌انگیز آن، این است که این تکنولوژی تشخیص و درمان از راه دور هم‌اکنون این امکان را دارد که از روی صدای افراد، این صدا را به عنوان یک نمونه دیجیتال در نظر گیرد و بیماری‌های فرد را از روی فقط صدای فرد تشخیص بدهد.

نمونه دیجتال صدا

سی تی اسکن در حوزه پزشکی

تقریبا همه‌ی ما با واژه‌ی اسکن آشنا هستیم. وقتی که برای تهیه اسکن از روی مدارک خود به یکی از دفاتر فنی مراجعه می‌کنیم، از آنها می‌خواهیم که اسکن این مدرک را به ما تحویل بدهند. اسکن کردن در واقع در اینجا به معنی تهیه‌ی یک کپی دیجیتال از آن مدرک یا سندی است که ما در اختیار داریم و می‌خواهیم که از روی آن اسکنی تهیه شود و بعد به شکل فایل دیجیتال در اختیار ما قرار بگیرد.

عکس از اتاق سی تی اس کن

در حوزه پزشکی ما سی تی اسکن را داریم که مقاطع مختلفی، برش‌هایی از بدن فیزیکی ما را به شکل ۲ بعدی تصویر آن را در واقع به دست می‌آورند و از طریق سیستم‌های الکترونیک، وقتی که این داده‌های بیولوژیک کنار همدیگر قرار می‌گیرند، تصویر مقاطع مختلف ارگان‌های بدن ما را نشان می‌دهد. به این ترتیب استفاده از فایل‌های دیجیتال به ما کمک می‌کند که بتوانیم از این یافته‌ها به شکل دیجیتال بهره ببریم.

سی تی اسکن در تشخیص و درمان از راه دور

در تکنولوژی تشخیص و درمان از راه دور دقیقا از همین اطلاعات بیولوژیک استفاده می‌شود. برای اینکه ما بتوانیم تشخیص‌هایی در حد و اندازه دقت سی تی اسکن داشته باشیم، لازم است نمونه دیجیتال خود را برای مراکز تشخیص و درمان از راه دور ارسال کنید ، آنها با تجزیه تحلیل و آنالیز این اطلاعات بیولوژیک می‌توانند تصاویر ۲ بعدی از شرایط ارگان‌های درون بدن به دست بیاورند که در تشخیص بیماری و در نهایت استراتژی درمان به درد خواهد خورد.

در واقع بدون حضور فیزیکی شما در یک چنین فناوری، شما می‌توانید تصاویری مشابه تصاویر حاصل از سی تی اسکن داشته باشید.

داروهای دیجیتال در تشخیص و درمان از راه دور

درمان‌های دارویی سنتی

به طور معمول وقتی صحبت از دارو می‌شود به یاد داروهای شیمیایی می‌افتیم که از داروخانه‌ها تهیه می‌کنیم. این داروها به شکل‌های مختلفی تهیه می‌شوند. یا به شکل قرص، یا کپسول، یا به شکل شربت خوراکی هستند و یا انواع تزریقی مثل آمپول‌هایی که تولید شده‌اند و یا سرم. همچنین می‌توانند به شکل موضعی مورد استفاده قرار گیرند مثل پمادها یا کرم‌هایی که خاصیت دارویی دارند و مورد استفاده قرار می‌گیرند.

نمونه ای از یک قرص

برای استفاده از این داروها لازم است که حتماً به پزشک مراجعه کرده باشید و نسخه‌ای برای شما در نظر گرفته شده باشد. طبق این نسخه مشخص شده است که این دارو به چه شکلی تهیه شده است، به چه صورت برای شما مناسب است، با چه فاصله زمانی باید استفاده کنید و طول مدت درمان شما چقدر است.

درمان‌های غیردارویی

در دنیای پزشکی به عنوان تنها راهکار موجود برای درمان ، درمان دارویی شناخته می‌شود اما بهتر است بدانید که در دنیا علاوه بر درمان‌های دارویی، درمان‌های غیردارویی هم متداول است. به این معنی که با استفاده از اطلاعات دارویی یا اطلاعات درمانی داروهای مختلف، چه گیاهی و چه شیمیایی، می‌توانند داروهای دیجیتال تهیه کنند.

داروهای دیجیتال

داروهای دیجیتال در واقع به جای اینکه حاوی ملکول‌های شیمیایی درمانگر باشند، حاوی اطلاعات درمانگر هستند. وقتی که شما به این سیستم‌ها مراجعه می‌کنید که در آن از درمان‌های غیردارویی استفاده می‌شود، بعد از اینکه پزشک اقدامات تشخیصی را انجام داد برای شما داروی دیجیتال در نظر می‌گیرد. یعنی اطلاعات دارویی را که برای شما مناسب است، تشخیص می‌دهد و بعد در قالب یک فایل دیجیتال آن را در اختیار شما قرار می‌دهد.

در حال حاضر آنچه که در تکنولوژی تشخیص و درمان از راه دور صورت می‌گیرد به همین کیفیت است. یعنی اینکه بعد از اینکه شما مراجعه کردید و اقدامات تشخیصی صورت گرفت، در نهایت پزشک با در نظر گرفتن اطلاعات درمانی مناسب شما، یک فایل دیجیتال آماده می‌کند. با ارسال آن فایل دیجیتال به شما، شما می‌توانید آن را توسط پروب دیجیتال تبدیل به داروی مصرفی خود کنید و با مصرف آن وضعیت بهبودی را تجربه کنید.

سخن پایانی

با پیشرفت تکنولوژی و ورود فناوری‌های نوین به حوزه پزشکی، تشخیص و درمان از راه دور به عنوان نوآوری مهم، توانسته‌ بسیاری از چالش‌های موجود در مراقبت‌های پزشکی سنتی را حل کند. این فناوری‌ با استفاده از اطلاعات بیولوژیکی دیجیتال و ابزارهای پیشرفته، امکان تشخیص و درمان بیماری‌ها را بدون نیاز به حضور فیزیکی بیماران فراهم می‌آورد. با گسترش استفاده از تشخیص و درمان از راه دور ، انتظار می‌رود که دسترسی به خدمات پزشکی بهبود یافته و کیفیت مراقبت‌های بهداشتی ارتقا یابد. به همین دلیل، بهره‌گیری از این فناوری‌های نوین می‌تواند تحولی بزرگ در سیستم‌های بهداشتی ایجاد کند و مسیر جدیدی را برای آینده پزشکی ترسیم نماید.

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

دکتر کامران جلالی وب‌سایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *